Vecka 25





Mitt lilla Liv är nu ca 22cm långt mellan huvud och stjärt och väger runt 800g. Hon kan ta tag om sina fötter och knyta nävarna. I lungorna bildas allt fler blodkärl och näsborrarna börjar öppnas. Hennes benkärnor blir hårdare. Livs livlina - navelsträngen är tjock och elastisk med innehåll av två artärer och en ven. Dessa blodkärl ligger inbäddade i en tjock geléartad massa som hindrar dem från att trassla ihop sig. Detta är ett sätt att säkra blodflödet mellan moderkakan och barnet och dess livgivande funktion.
Hon gör andningsrörelser, men har fortfarande ingen luft i lungorna. Dygnsrytmen är mer tydlig. Barnet har perioder då det är vaket och det sover på mer bestämda tider. Liv -  har vakentid då jag lägger mig för att sova. Kan jag ha en till nattbebis i magen???

Fridens lilor!

Bild: Googlad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar: