Ett annorlunda UL



Måste säga några rader om min något annorlunda Ultraljudsundersökning i torsdags i samband med att jag träffade läkaren. Efter att ha fött två barn tidigare, som båda varit "små för tiden", så har jag varit med om ett antal UL. Det vanliga är att man får se barnet från sidan, man ser huvud, armar ryggrad ben och fötter, ja ni vet den klassiska bilden. Men denna gång - såg jag bara en rund klump. Läkaren visade på höger och vänster kammare i "klumpens" hjärta. Sedan förtsatte han med att mäta klumpen.
Jag blev förvirrad och hann bli riktigt orolig.

Shit!!! - är min bebis så "dåligt" utvecklad att den bara är en klump!!??
Sedan förklarade läkaren att de bilder jag såg var rätt uppifrån, dvs. rakt upp från huvudet.
Sedan vevade han runt lite och jag fick se mitt lilla liv, hela - och det var ingen liten klump, det var ett välutvecklat litet foster -  om än lite litet för tiden.

Tänk vad fantasin kan skena iväg! Kan hormonerna ha något med det att göra måntro...?  :-)

Kommentarer
  Caroline

Tack så mycket! Ja det är verkligen sjukdomstider nu... Hoppas det vänder snart!



Oj, jag förstår att du blev orolig men läkaren ser väl "klumpar" hela dagen så han tänkt väl inte på att förklara för dig ur vilken synvinkel det var ur :( Kul med tillskott i familjen!



Hoppas att du slipper illamåendet snart och att läkaren hade fel om det, inte kul att må illa. Kram kram

2009-02-21 @ 15:03:09
URL: http://carolineskriverdagbok.blogg.se/
  Tina H

Stackars dig som mår så illa! För mig hjälpter det att småäta mest hela tiden men det har du säkert redan provat ;-) Jag hoppas det går över för dig.

Vi har 10 dagar kvar till vårt UL och jag längtas jättemycket. Lite nojjig ha jag nog blvit och funderar mycket på ifall något är fel... hm ganska naturligt kanske men på nåt vis så känner jag ett sånt stort ansvar för våra "stora" barn. Som förälder är det med all säkerhet det värsta besked man kan få men tanken på hur barnen ska ta det känns väldigt svårt. Dom är ju så förberedd på det här nu och väntar såklart varje dag.... Jaja, man ska inte grubbla så mycket. Det är säkert helt ok! Kram

2009-02-23 @ 09:12:26
URL: http://graviditet3.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar: